• Renault-topman Luca de Meo stapt over naar het Franse luxebedrijf Kering.
  • Kering is onder meer eigenaar van modemerken als Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta en Balenciaga.
  • De positie bij Kering wordt zijn eerste functie buiten de autobranche.
  • Lees ook: Renault kijkt naar droneproductie in Oekraïne

Luca de Meo, de huidige topman van het Franse autobedrijf Renault, vertrekt en wordt de nieuwe CEO van het luxemerkconcern Kering.

Dat heeft Kering maandag bevestigd, na eerdere berichten in diverse media. Het Franse Kering is het moederbedrijf van onder andere Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta en Balenciaga.

De Meo kan bogen op meer dan 25 jaar ervaring in de auto-industrie. Zijn loopbaan begon bij Renault Italië, waarna hij functies bekleedde bij Toyota en diverse merken binnen zowel de Fiat- als de Volkswagen-groep. De positie bij Kering wordt zijn eerste functie buiten de autobranche.

De aanstelling markeert een “beslissende stap in de evolutie van Kerings bestuur en versterkt het leiderschap van de groep nu deze een nieuwe fase van haar ontwikkeling ingaat”, maakte Kering in een verklaring bekend. De Italiaan moet proberen de verkopen van Gucci op te krikken, dat kampt met gedaalde verkopen.

Beleggers reageerden duidelijk op het voortijdig uitgelekte nieuws. Het aandeel Renault verloor 7% aan waarde terwijl dat van Kering juist met 9% omhoog schoot; een teken van de waarde die gehecht wordt aan de inzichten van De Meo.

De huidige topman van Kering, François-Henri Pinault, draagt naar eigen zeggen met "volledig vertrouwen" de leiding over aan De Meo, die vijf jaar lang de hoogste baas was van Renault. Pinault blijft nog wel werkzaam bij Kering.

De Meo begint met "enthousiasme, gedrevenheid en vertrouwen" aan zijn nieuwe baan.

LEES OOK: Leerexpert snijdt een $1.100 kostende Gucci-tas stuk om te zien of hij het geld waard is